Komorní výprava do fascinující přírody na ostrovech v severním Norsku, kde je nejlepší možnost zažít spojení s nedotčenou přírodou, spatřit polární záři i půlnoční slunce. Strhující prožitky, které každému už navždy změní život.
Místa, kam vás zavedu, jsou stále ještě mimo hlavní civilizaci. Turismus postupuje stále dál, ale na ostrovech nad polárním kruhem lze ještě najít klid a původní divokou přírodu.
Krajem budeme procházet, projíždět, dotýkat se ho, vnímat ho jako místní a prožijeme to mystické propojení s ryzí přírodou. Pochopíme, jak žili domorodí Sámové, jak moc byl kraj významný během druhé světové války, jak ovlivňuje pobřeží Golfský proud, jaké barvy má půlnoční slunce nebo polární noc.
Budeme mluvit o historii a současnosti země, ropném fondu, velrybách, králi, o energetice, norských zvycích, kultuře, námořní tradici atd. Všimneme si geniální architektury i dojemných starých domečků, a když budou chtít, ukážou se nám sobi, losi, lišky, velryby, hranostajové, orlové. Na výpravách mezi zářím a březnem je vysoká šance vidět nebeský zázrak polární záři, na výpravách v červnu pozorujeme magické půlnoční slunce. Energie těchto fenoménů a síla divokého moře a strmých skal nás vždy pohltí a pocítíme, jak jsme všichni spojeni s věčností a jak je vlastně jedno, čím zrovna jsme, jestli lidmi, zvířaty, nebo mořem.
Počet nocí: 6
Počet osob: 3 – 8
Ubytování: Na ostrovech v komfortních autentických dřevěných domech s ložnicemi pro jednoho nebo pro pár, společný obývací pokoj, 1 noc v hotelu v Tromsø. Nikdo nemá ložnici s nikým cizím, singl spí sami, páry a kamarádi spolu.
Jídlo: Vlastní, v domech jsou vybavené společné kuchyně, v ceně je jedna společná večeře, v hotelu ve městě je v ceně jedna snídaně.
Doprava: Letecky z Prahy s přestupem do Tromsø, dále půjčenými auty.
Celková cena zahrnuje zpáteční letenku včetně odbaveného zavazadla, ubytování v soukromé ložnici pro jednoho či dva, půjčovnu aut s pojistkou, benzín, mýta, parkovné, jednu večeři v restauraci, v hotelu ve městě snídani, veškeré vstupné do muzeí, na lanovku, všechny výlety a celou dobu průvodce.
Cena příští výpravy ZÁŘÍ 2024 JE 47.000 Kč.
Polárníci dostávají před cestou všechny informace technické, co s sebou, ale i zajímavosti o kraji přírodní i historické, mapy a odkazy. Itinerář se na místě přizpůsobuje předpovědi počasí a polární záře.
Každá výprava je jiná, každá je sestavena originálně podle ročního období, podle dynamiky skupiny, pokaždé je jiná kombinace programu i míst, kde se bydlí. Na každé výpravě je vždy i část, kdy poprvé objevujeme nějaké nové místo.
Výprava tedy není autobusový zájezd, kde se tupě chodí v houfu za průvodcem se vztyčeným deštníkem od jedné památky ke druhé a tam se v pozoru poslouchá, co průvodce drčí. Není ani adrenalinový lowcost čundr s plahočením se s krosnou a denodenním řešením zmoklého stanu a zmrzlých bot. Je to opravdová dobrodružná expedice v bezpečném a pohodlném režimu.Atmosféru výpravy tvoří všichni společně.
Pro koho je výprava určená + fyzická náročnost:
Výpravy jsou připravené s Amundsenovskou pečlivostí a zodpovědností, na druhou stranu se budeme stále pohybovat v drsných místech, kde si příroda drží hlavní slovo a nebezpečná situace se může objevit velmi rychle. Obchody, záchranka, policie budou od nás několik hodin cesty, ne do deseti minut jako v Čechách. Proto je i složení naší polární posádky naprosto zásadní a každé podcenění přípravy se krutě vrátí.
Na výpravě nechodíme dlouhé horské treky (pokud někdo chce individuálně vylézt na nějaký vrchol, když to program dovolí, ukážu možnosti), procházky jsou mírné a krátké, v zimě třeba i kousek na sněžnicích. Klidně může jet starší člověk, zvládali lidé s operovaným kolenem. Podstatné je vydržet sedět – let je dlouhý, cesta autem z letiště na ostrov také, i po ostrově se pohybujeme hodně auty.
Atmosféru výpravy tvoří všichni společně. Důležité je, abychom těch pár dní spolupracovali jako jedna svorná posádka, žádné trhání se do dvojic, žádné bezohledné scény. Je nutné být pozorný, pomoci druhým, chopit se práce, žádná obsluha tam nebude. Na druhou stranu nechat každému prostor, aby si mohl v tichu prožívat ten klid a nerušit druhé upovídaností. Dlouhá vyprávění co doma a co v práci nejsou nikomu příjemná. Ráda se s každým před cestou potkám osobně, budeme tam na sobě závislí, leckdy unavení, rozbitý spánek z lovení polární záře v noci, možné komplikace s lety atd. Jak víme – cestování zesiluje emoce. Tedy musí jet osobnosti klidné, disciplinované, ohleduplné, zralé, které eventuální těžkosti pomohou laskavě řešit a nebudou přidávat nervozitu či zmatky do týmu. Když je v nepohodě jeden, jsou pak v nepohodě všichni.
Hlavní typy cestovatelů, kteří na výpravu nejsou ideální, popisuje tento článek
Pro koho výprava není vhodná:
Výprava by nebyla potešením pro lidi, kteří nemají rádi déšť, sníh, chladnější podnebí. Také pro ty, co dávají přednost all inclusive rekreaci v hotelu s delegátem, jen si sednout do letadla a dál se nezajímat. Výprava není vhodná ani pro doprovázející osoby, které jedou jen proto, aby udělaly někomu radost. Výprava je náročná na soustředění, musí tam všichni pomáhat, může být diskomfort, a kdo by nejel s touhou a vášní, tak by ho mohly potíže třeba s počasím otrávit.
Na výpravu také nebereme lidi s komunistickým, rasistickým či xenofobním myšlením, lidi závislé na kouření či alkoholu, lidi hlučné, únavně upovídané, pasivní, rozmazlené, vzteklouny. Výpravu umí otrávit i narcisté, kteří dostanou třetí den chuť o programu rozhodovat sami a komandují ostatní, nebo věční stěžovatelé. Na výpravě se nepije alkohol (kromě možné ochutnávky místního piva), neběhá po obchodech a po kavárnách, nekouká na televizi, nekrade se vybavení domů.
A konečně výprava není vhodná ani pro reportéry, dokumentaristy a ty, kteří by chtěli z cesty pořídit nějaký veřejný článek, reportáž. Na výpravě platí informační omerta, snažíme se kraj chránit před zbytečnými nájezdy těch turistů, kteří chtějí jen skalp dalšího místa, jen si objet někde opsaný itinerář. Proto naše zveřejněné fotografie nepopisujeme detailně, odkud jsou, nezveřejňujeme přesný popis cesty. O konkrétních, mnohdy ještě veřejně neobjevených místech, mluvíme jen s nejbližšími v soukromí. Spousta míst totiž je pro Nory místem, kde si shromažďují svou historii, nebo kam chodí na tiché procházky.
Podrobněji:
Cesta a program
Letíme s přestupem do města Tromsø, tam přímo na letišti půjčíme rezervovaná auta. Město prohlédneme první nebo poslední den podle odletů a jednu noc v něm přespíme.
Prohlédneme si historické centrum, přístav, romantickou městskou pláž, jezero s ptačí rezervací, arktickou katedrálu, unikátní knihovnu od architekta Candelly, přístav, starý skanzen, Amundsenovo polární muzeum, v létě slavnou botanickou zahradu, městskou pláž, několik tajných míst, a když počasí dovolí, vyjedeme na vyhlídku nad město.
Pokračujeme po pevnině asi 170 km kolem nádherných fjordů až k mostu na ostrov. Poslední dny přejíždíme na další ostrovy – Ostrov velryb a Arktický Karibik.
Na ostrovech vyrážíme každý den prozkoumat jinou část, objevíme sámské domky, gigantická skaliska, půvabné fjordy, staré norské domečky, továrnu na zpracování tresek, památky na dramatickou obranu Norů za druhé světové války, pomníky rybářů, horské planiny a štíty, pláže s azurovými vlnami. Na podzimních a zimních výpravách se denní program plánuje podle předpovědi polární záře, abychom stihli pokaždé její lovení.
Auta
Pro 3 – 4 polárníky půjčujeme jedno auto, pro 5 a 6 dvě menší, pro 7 – 8 už jsou nutná 2 combi (hodně zavazadel). Každý musí mít své okýnko a svoje dveře. Většina aut už jsou automaty a hybridy.
V každém autě je potřeba hlavní řidič a náhradní na střídání. Hlavním řidičem jsem já, hlavní řidič ve druhém autě má slevu 5.000 Kč z ceny výpravy. Střídací řidič, který si vezme volant na starost aspoň na 200 km, má slevu 1.000 Kč. To domlouváme předem. Každý, kdo má řidičák, si ho s sebou vezměte, může být potřeba někde popojet, a rozhodně si při kontrole platnosti pasu zkontrolujte i platnost řidičáku.
Řízení tam je příjemné. Jezdí se pomalu, na dálnici max 80 km/hod, zbytek 50, na ostrově ještě pomaleji. Rychlost Norové dodržují, za překročení jsou příšerné pokuty a nic se neusmlouvá. Do silnic vbíhá spousta zvířat, sobí stáda, losi, lišky.
Na ostrově jsou silnice úzké, nijak urputně udržované, často jen pro jedno auto široké, každých asi 300 metrů je rozšíření, kde se auta vyhýbají. Všichni jezdí ohleduplně, a když jede někdo v protisměru, tak se trpělivě čeká. Nejezdí se terénem, nikde se auta neboří, ale zasněžené silnice se nesypou a nesolí, tedy i s hroty je potřeba jet velmi pomalu. Na ostrově budeme v podstatě jen popojíždět, často zastavovat, fotit, vybíhat z aut, provoz tam není.
V autě ti, kteří neřídí, sledují cestu, odbočky, hlídají předpovědi, navigaci, upozorňují na překročení rychlosti, v noci hledají auroru, v zimě odmetají auto.
Ceny benzínu jsou nejvyšší v Evropě, často kolem 60 Kč/l.
Bydlení
V půvabných dřevěných domech či apartmánech je kompletně vybavená společná kuchyně s lednicí, troubou, mikrovlnkou, myčkou. V přízemí bývá velký obývák s jídelnou a jedna nebo dvě koupelny, často i terasu máme.
Ložničky jsou pro jednoho nebo pro dva, nikdo není v pokoji s nikým cizím, každý jedinec či pár má své soukromí. Postele mají pohodlné matrace a povlečené peřiny. Ručník a osušku má každý na posteli. Sprchový gel, mýdlo, utěrka ani fén v domech nebývá. Jar na nádobí, kapsle do myčky a toaletní papír ano. Wifi v domech je všude, zásuvky jako u nás.
Ložničky mají většinou elektrický přímotop, ve společných prostorech bývá topení spojené s klimatizací, někde podlahové. Důležité je, že mokré oblečení i boty do rána uschnou.
Domy stojí v malé vesničce na konci ostrova. Ze všech domů je to pár metrů k moři. Všechny domy jsou v místech ideálních pro pozorování polární záře i půlnočního slunce.
Výbava, oblečení
Oblečení jako na české hory v zimě, ať jedete na zimní nebo na letní výpravu. Vždy teplou bundu s kapucí (třeba lyžařskou), co vydrží nějakou dobu v dešti, teplou čepici přes čelo a přes uši, šálu nebo pořádný rolák, rozhodně teplé rukavice, pláštěnku (nejen proti dešti, ale i proti větru) a samozřejmě vrstvy.
Nejlepší je merino triko s dlouhým rukávem a merino spodky. Na to druhá vrstva – svetr, mikina, a pak ta bunda. Dolů klidně staré oteplovačky, místní nosí oteplovačky s laclem a reflexní vestu. Snobské fintění z Chamonix tam nevedou. Přibalte i pohodlné kalhoty do letadla a na večer v chalupě.
V létě může být přes den 27 °C na tričko a kraťasy a v noci vlahých 15 °C, ale taky klidně 2 °C, a když se pak čeká ve vichru v noci na půlnoční slunce, tak to od moře fouká opravdu ledově. Tak i v létě aspoň jedny kalhoty zateplené a spodky.
Boty pevné, na hory a do vlhka, raději dvoje. Ten kraj je hodně mokrý, potoky, mech, pláže, závěje, už se mi tam boty rozlepily a obchod s obuví je až na pevnině. Do domu tlusté ponožky s protiskluzem nebo pevné domácí boty, pantofle na strmé schody do pater nejsou bezpečné.
Na výpravu v období půlnočního slunce je dobré si vzít i masku na spaní.
Je potřeba se dobře obléct už do letadla, v Tromsø se v zimě přistává i do sněhu, takže určitě pořádné boty už z Prahy.
Nebudeme v žádné Antarktidě, kde bychom drkotali v -50 °C. Kraj je ohřívaný Golfským proudem, na druhou stranu budeme daleko na severu. Vítr vane od Grónska a Špicberk ledový a pocitovou teplotu může ochladit i o 15 °C. I když na teploměru bude příjemná nula, ale bude foukat vítr třeba 50 km/hod, tak u čekání na polární záři vymrzneme jako stát v nule na střeše auta jedoucího rychlostí 50 km/hod. Budeme na největrnější a nejdeštivější straně kontinentu, takže všechny zkušenosti s počasím z vnitrozemí můžeme zapomenout. Počasí se tam tvoří přímo před námi, každých 15 minut je jinak. Ne jako v Čechách, kde je oceán daleko a počasí se mění jen líně. Tady je to rychlé, ale zároveň budeme mít předpovědní mapy, takže budeme aktualizovat plány vždy ráno, ale i během dne.
Zavazadla
Můžete mít kufr, od letiště dojedeme autem až před dům. Batůžek pak na denní výlety. Na letní a podzimní výpravy se hodí i látková taška na houby a borůvky. Velikost zavazadel a váhu víme předem podle aerolinky.
Balíme se tak, abychom měli v palubním zavazadle u sebe vše, co je potřeba aspoň na jeden den. Může se nám ztratit jeden kufr a bylo by dobré moci odjet na ostrov i bez něj, aby každý měl u sebe dobré boty, teplé oblečení, jedno prádlo, čepici, nějakou svačinu, brýle, léky, prostě tak, abychom na ztracený kufr mohli čekat bez zásadního narušení programu už na ostrově.
Jídlo
Snídaně a večeře si děláme v domě, kde si každý může uvařit, obědváme často v přírodě, pokud se žení čerti, tak v autě. První a poslední den jíme také cestou. Nejsme tak závislí na denodenním nástupu na snídani do hotelové restaurace a máme k dispozici stále vybavenou kuchyň, na rozdíl od zájezdů do hotelových pokojů, kde nemají lidé leckdy ani varnou konvici.
Základ si bereme každý s sebou – konzervy, věci v prášku, šišku chleba, salám, tyčinky, těstoviny, instantní jídla. Na podzim je tam plno hub a lesního ovoce. Ve vedlejší vesničce je malý konzum se základními potravinami. Ceny jsou asi 3x vyšší než u nás (kilo jablek asi 120 Kč, mražená pizza asi 200 Kč, polévka v sáčku asi 100 Kč, krabička čaje asi 250 Kč, litr mléka asi 80 Kč).
Jedna večeře v místní luxusní restauraci s rybími specialitami dle vašeho výběru je pro vás v ceně výpravy zdarma. Mívají tam hlavně místní ryby a sobí maso k ochutnání, v přepočtu snídaně asi 450 Kč, hlavní jídlo třeba ryba a brambor asi 1000 Kč, pivo 300 Kč.
Pojištění, doklady
Pojištění stačí vaše cestovní, turistické, žádné extremní sporty. Vhodné je udělat si ho o den delší, kdybychom se někde zasekli s letadly, což se nám už stalo. Norsko je sice v Schengenu, ale není v EU, tak pas je vždy lepší než OP. A zkontrolujte si platnost včas.
Ceny
Kurz norské koruny je nyní zhruba 2,30 Kč za 1 NOK. Norské koruny s sebou brát nemusíte, vše se platí kartou, já pro případ nouze nějakou hotovost budu mít.
Severní Norsko je jednou z nejdražších oblastí na zeměkouli a Norové jsou jediný národ, který jezdí do drahého Švédska, aby ušetřili. Místní vědí, že kraj je vzácný klenot a polární záře jeho cenu ještě zvyšuje. Ceny benzínu, ubytování, půjčoven aut se poslední dva roky zvedly dvojnásobně, Tromsø bylo koncem roku 2022 vyhlášeno – co se cen ubytování a jídla týká – nejdražším městem na světě a najít nocleh pod 3.000/noc/osobu není snadné.
Polárníci skládají zálohu 15.000 Kč na letenky do data uzavření posádky – na výpravu září 2024 do 20. května. Doplatek se skládá nejpozději 8 týdnů před odletem. Pokud někdo zruší účast na výpravě do 30 dnů před odletem, propadá mu jen záloha 15.000 Kč. Pokud méně než 14 dnů před odletem, storno je 50 % ceny výpravy, pokud méně než 72 hodin před odletem, storno je 75 %. Samozřejmě se snažíme dohodnout a vrátit co nejvíc, co je možné v tu chvíli zrušit.
Polární záře
Polární záře – aurora borealis – je jedinečná tím, že ji nejde objednat, koupit, naplánovat, lze jen s pokorou čekat. Budeme však na tom nejlepším místě pro pozorování v Evropě, kde bývá za dobrého počasí viditelná 200 dní v roce. Její sezona je od září do března.
Ulovit ji není snadné. Musí přiletět od slunce plazmatický oblak, musí být nezatažená obloha. To se nemusí podařit i pár dní v kuse. Ve městě funguje spousta „lovců aurory“, kteří naloží skupinu patnácti ubrebentěných cizinců před hotelem do dodávky, vyvezou kus za město na 7 hodin, dají jim čaj z termosky, někdy něco uvidí, někdy ne, a stojí to každého od 5 tisíc Kč výše. Tak tohle ne. Aurora, pokud přiletí, bude na naší výpravě zadarmo a s královským komfortem.
Díky satelitům auroru umíme hrubě předpovědět na několik dní dopředu, na 2-3 dny už přesněji. Všichni budou mít v telefonech odkazy na měřáky, abychom mohli hlídat, zda už přichází. Nemusíme mrznout venku celý večer, ale můžeme sedět v domku v pohodlí, a když to začne, tak jen popadneme bundy a vyběhneme ven. Všechny polárníky naučím jak auroru hledat, ulovit, vyfotit.
Kdo polární záři ještě neviděl, připravte se, že poprvé je to velký emocionální zážitek.
Půlnoční slunce
Půlnoční slunce je podobně mocný fenomén jako polární záře. Výhodou je, že se nemusí tak komplikovaně lovit, protože pokud není úplně zataženo, v době polárního dne (v našem kraji od poloviny května do poloviny července) je noční slunce na obloze vždy. Září zlatě do krajiny nejvíc mezi půl jednou a půl třetí v noci a tedy ani letní výpravy se moc nevyspí, ta krása vám nedá to prospat.
Focení
Fotografování se věnuje na výpravě velký prostor. Budeme hlídat nejhezčí okamžiky při úsvitu i západu slunce, pojedeme kolem krásných míst a vyhlídek a vždy zastavíme, když to půjde. Můžete si vzít stativ, na focení polární záře je ideální. Jak ji vyfotit na místě vysvětlím. Nezapomeňte ke všem foťákům a mobilům dobré baterky a nabíječky, v chladu se tam vybíjejí rychle.
Knihy, Film
Člověk může mít rád jen to, zná. Kdo by se chtěl ještě před cestou lépe chápat tu drsnou čistotu kraje, mentalitu statečných lidí, kteří nesnášejí zdobení a nesamostatnost, tak skvělé knihy jsou Kniha Dinina od H. Wassmo, ponoří vás do toho kraje, do skalisek s moruškami, do zimních nocí, do vůně tresčího oleje, dřevěných domů, kde skučí vítr.
Výborný je také Ostrov od Roy Jacobsen – začátek 20. století na ostrůvku, život podle rytmu přílivu, zrání brusinek, bránění se civilizaci, která bere lidem sebedůvěru, vnucuje hodiny, pravidla, falešnou bezpečnost.
O dramatickém počasí, kráse ledu a chladu a vděku za nádheru polární noci je Žena v polární noci od Ch. Ritter.
Film Amundsen vám dá další kamínek do mozaiky o severních krajích, norské mentalitě, přiletíme do města Tromsø, odkud Amundsen vyrážel na výpravy, a kde moře vyvrhlo plovák z jeho posledního letu, když letěl zachránit Nobileho výpravu. Jeho tělo si moře, které nám tam bude blízkým přítelem, zatím ponechalo.
Samozřejmě film Dvanáctý muž o Janu Baalsrudovi je zásadní – budeme v kraji, kde se odehrával neuvěřitelný příběh tohoto hrdiny, a kde se natáčel i tento film. Kniha Davida Howartha, kde je jeho život zpracován, se jmenuje Každý umírá sám – Mrazivým severem za svobodou. Více o Janu Baalsrudovi je zde:
Spisovatelka Ch. Ritter píše: „Arktida je část světa, kde se nebe dotýká země. Ne všichni dokážou snést oslepující světlo, neproniknutelnou tmu a ohromnou samotu. Dostalo se mi velké milosti hned na začátku mého dobrodružství – neúprosná divočina mě do sebe vtáhla a od té doby vím, že za kulisami světa se nachází Boží přítomnost. A ta dokáže dodat sílu a klid, ať nás čeká cokoliv.“
Proto musíme mít rutinu perfektně připravenou, abychom ten zázrak mohli zažít naplno.
Příští výprava vyráží v září 2024!
Krátké zprávy o minulých výpravách můžete najít nahoře v Menu v sekci Výpravy.
Pluhům zdar!